Na usługi tego warsztatu, serwisującego ogumienie w ramach programu PSO Flota, nie było jeszcze nigdy reklamacji. To jeden z serwisów najchętniej wybieranych przez warszawskich menedżerów flot. Dlaczego? W ramach cyklu „Wzorcowy Warsztat”, Świat Opon odwiedził serwis Budgum, położony na warszawskim Okęciu.
Końcówka lat 90. to początek historii tego serwisu. Działał wówczas na Służewcu, po drugiej stronie lotniska. Zakres usług? Tylko obsługa opon i nic ponadto, ale za to w ogumieniu robiono wszystko. Serwisowano opony osobowe, ciężarowe i przemysłowe. W 2012 roku warsztat przeniósł się do obecnej siedziby przy ulicy Szyszkowej. Właściciele do tej zmiany zostali zmuszeni, a na dawnym terenie warsztatu dziś stoi piękne osiedle mieszkaniowe. Ale ta zmiana lokalizacji była też ważnym bodźcem do zmian. Skoro miejsca jest więcej, to warto pomyśleć o rozszerzeniu zakresu usług. I tak do szerokiej oferty serwisowania ogumienia doszła mechanika samochodowa. I to wcale nie w tym najprostszym zakresie, jak wymiana oleju czy serwis klimatyzacji, ale tzw. ciężka mechanika, włącznie z dużymi remontami silników czy skrzyni biegów. W warsztacie działa pięć stanowisk.
– Rynek wymusił na nas taką zmianę, bo między sezonami wymiany opon trzeba jakoś funkcjonować. Sam serwis ogumienia też stał się dużo mniej opłacalny niż przed laty – opowiada Piotr Piętkiewicz, współwłaściciel serwisu Budgum. Wspomina, że informację o przeprowadzce z żalem przyjęli dotychczasowi stali klienci ze Służewca. Szukali innych serwisów. Po dwóch latach wrócili do Budgumu, mimo że to zupełnie inna część miasta.
W grupie siła, choć o dobrą grupę niełatwo
Właściwie od początku działalności serwis szukał silnych partnerów, głównie z myślą o bazie nowych klientów. – Przerobiliśmy kilka sieci warsztatowych. Dołączaliśmy, rezygnowaliśmy. Współpracowaliśmy z większymi i mniejszymi operatorami. Układało się różnie. Niektórzy wymagali wyłączności, która z kolei ograniczała nas. Inni oferowali słabe warunki finansowe bez możliwości ich negocjowania. Ostatecznie trafiliśmy do PSO Flota i tu czujemy się bardzo dobrze – mówi Piotr Piętkiewicz.
PSO Flota to program obsługi i zarządzania oponami w firmach posiadających floty samochodów osobowych oraz zarządzających parkiem pojazdów. Dzięki współpracy z Polskimi Składami Oponiarskimi serwis Budgum ma w ciągłej obsłudze 1300 aut osobowych. Ciągła obsługa oznacza wymianę opon dwa razy w roku, przechowywanie ich oraz naprawy w razie awarii. Co kilka sezonów dochodzi oczywiście sprzedaż opon.
– Do stałych klientów z PSO Flota dochodzą oczywiście nasi wieloletni klienci flotowi oraz klienci indywidualni. Wszystko to sprawia, że mamy komfort pracy i bezpieczeństwo. Nawet kolejny serwis ogumienia w bliskim sąsiedztwie nie jest w stanie nam zagrozić. Aut do serwisowania w Warszawie jest naprawdę mnóstwo – zaznacza współwłaściciel serwisu.
PSO Flota, co dla właścicieli serwisu przy Szyszkowej ma duże znaczenie, nie zakazuje współpracy z innymi operatorami. Dziś serwis zrzeszony jest dodatkowo w sieci serwisów jednego z producentów opon oraz europejskiej sieci obsługi pojazdów ciężarowych. Piotr Piętkiewicz chwali PSO także za elastyczne podejście do cen własnych usług. A czego oczekiwał operator?
– Wymogi ze strony PSO dotyczące naszego serwisu nie są drastyczne, ale to dla nas i tak nie miało większego znaczenia. Mamy XXI wiek, więc sami czujemy obowiązek, by zachowywać pewne standardy. Dotyczy to jakości obsługi samochodu, ale też klienta. Myślę, że dobra opinia na rynku, którą możemy teraz się pochwalić, to efekt kilku składowych. Ciężka, uczciwa praca przez lata, wykwalifikowany personel oraz śmiałe inwestycje w wyposażenie warsztatu – to główne czynniki – opowiada nasz rozmówca.
Możliwości od partnera
Budgum korzysta praktycznie z każdego z dostępnych środków wspierających dla serwisów współpracujących z PSO. Pierwszym z nich jest aplikacja internetowa platformaopon.pl. – Nazywamy to giełdą opon skierowaną do serwisów. Tutaj zarówno kupujemy, jak i sprzedajemy opony z naszych magazynów. Dostęp do tej platformy mają tylko serwisy. To pomaga z jednej strony pozyskać szybko oponę dla klienta, a z drugiej – pozbyć się opon z magazynu, które najzwyczajniej zalegają, a ktoś ich właśnie potrzebuje – opowiada współwłaściciel Budgum. Innym rozwiązaniem usprawniającym pracę serwisu jest internetowy kalendarz umawiania na wymianę opon online „WymianaOpon.pl”.
Z jednej strony korzystają na tym serwisy, ponieważ nie muszą odbierać dziesiątków telefonów. Z drugiej strony klient praktycznie ma dostęp do warsztatu 24 godziny na dobę. Ma to szczególne znaczenie w dwóch okresach – późnojesiennym i wiosennym.
Z właścicielami serwisu Budgum rozmawiał Piotr Łukaszewicz
Żródło: ŚWIAT OPON Magazyn branży oponiarskiej | www.swiatopon.info